Black Friday diğer adıyla “Kara Cuma“, Şükran Günü’nden sonraki ilk Cuma günü kutlanan ve Noel alışveriş sezonunun başlangıcını temsil eden bir gündür. Black Friday indirimleri ise yeni yıl heyecanının, ekonomik bir fırsata dönüştüğü dönemlerden.

Peki, e-ticaret işletmeleri için Black Friday(Kara Cuma) neden önemlidir? İşletmeler bu gibi kampanya dönemlerini nasıl yönetmelidir?

Türkiye’de Kara Cuma indirimleri olarak bilinen bu dönem, eğer iyi değerlendirilebilirse işletmelere yüksek kazanç potansiyeli sunan önemli fırsatlardan biridir.

Aklınıza takılan konular ve Black Friday(Kara Cuma) nedir, Kara Cuma ne zaman 2024 yılında gibi sorulara vereceğimiz cevaplar ile siz de indirim dönemlerinde satışlarınızı artırabilirsiniz.

Black Friday Nedir?

Tüm dünyanın heyecanla beklediği Black Friday yani Türkçe adıyla Kara Cuma, esasen Amerika Birleşik Devletleri’nde Şükran Günü’nden sonraki ilk cuma günü kutlanan, geleneksel olarak Noel alışveriş sezonunun başlangıcı olarak kabul edilen bir gündür.

1952 yılından bu yana kutlanan Black Friday; resmi tatil olmamasına rağmen, birçok mağaza ve işletmenin erken saatlerde açılıp geç saatlere kadar açık kaldığı, büyük indirimler ve özel fırsatlar sunduğu bir alışveriş çılgınlığına dönüşmüştür. Bu indirim çılgınlığı günümüzde online alışverişi de içine alarak tüm dünyaya yayılmış ve büyük bir perakende etkinliği haline gelmiştir. 

Peki, Black Friday ne zaman başlıyor? İşletmeler için Black Friday indirimleri neden önemlidir?

Black Friday İndirimleri Ne Zaman Başlıyor?

Black Friday indirimleri, her yıl Şükran Günü’nden sonraki ilk cuma günü başlar. 2024 yılında ise Black Friday 29 Kasım tarihine denk gelmektedir. İndirimler ise Şükran Günü’nden sonraki ilk cuma günü başlar ve hafta sonu boyunca devam eder.

Bazı markalar Black Friday indirimlerini bir hafta öncesinden başlatırken, bazıları da Cyber Monday (Siber Pazartesi) olarak adlandırılan, Black Friday’i takip eden pazartesi gününe kadar uzatabilir.

Black Friday (Kara Cuma) İndirimleri 2024 Yılında Ne Zaman?

Black Friday indirimleri, 2024 yılında Şükran Günü’nden sonraki ilk cuma günü yani 29 Kasım günü başlayacak. Black Friday kampanyalarının pek çok markada sonraki pazartesi gününe kadar (2 Aralık) devam edeceği öngörülüyor.

E-ticaret Siteleri için Black Friday (Efsane Cuma) İndirimleri Neden Önemlidir?

Black Friday, e-ticaret siteleri için yılın en önemli satış dönemlerinden biridir. Doğru stratejilerle yönetildiğinde Black Friday kampanyaları, e-ticaret sitelerinin cirosunu önemli oranda artırma fırsatı sunar.

Hem rekabetin çok daha fazla olduğu hem de iyi bir kampanya stratejisi belirlendiğinde beklediğinizden çok daha fazla satış yapma imkanı sunan Efsane Günler, işletmeler için önceden hazırlıklı olunması gereken bir kampanya dönemidir.

Efsane Cuma, Kara Cuma, Muhteşem Cuma veya Kasım İndirimleri…Farklı kullanımları bulunan Black Friday’in özellikle e-ticaret siteleri için öneminin altını çizmek gerekir.

E-ticaret siteleri için Black Friday(Kara Cuma) döneminin önemi şu şekilde açıklanabilir:

  • Satışları Artırma: Black Friday, tüketicilerin indirimli ürün arayışında olduğu bir dönemdir. Bu da e-ticaret sitelerine satışlarını önemli ölçüde artırma fırsatı sunar.
  • Yeni Müşteriler Kazanma: Cazip indirimler ve kampanyalar, yeni müşterilerin ilgisini çeker ve marka bilinirliğini artırır. Black Friday, sadık müşteri kitlesi oluşturmak için ideal bir zamandır.
  • Stokları Eritme: Yeni sezon ürünlerine yer açmak için eski sezon ürünleri Black Friday indirimleriyle eritmek, hem depolama maliyetlerini düşürmek hem de nakit akışını iyileştirmek için ideal bir zamandır.
  • Marka Güvenini Artırma: Müşteri odaklı kampanyalar ve kusursuz bir alışveriş deneyimi, marka güvenini ve sadakati artırır.

Black Friday indirimleri eğer müşteri kitlenize uygun şekilde planlanırsa, oldukça yüksek getiri potansiyeli sunan dönemlerden biridir. Çünkü insanlar bu dönemde ürünlerde indirim olacağını bilir ve bu dönemde alışveriş yapmaya daha eğilimli olurlar.

E-ticaret Sitenizi Black Friday’e Nasıl Hazırlarsınız?

Black Friday döneminde e-ticaret sitenize çok yoğun ziyaretçi gelebilir. Bu süreci başarılı bir şekilde yönetmek için önceden hazırlık yapmalı ve sitenizi optimize etmelisiniz. Üstelik çok küçük değişikliklerle bile satışlarınızı nasıl artırabielceğinizi büyük markaların Black Friday kampanyaları üzerinden örneklendireceğiz.

Aşağıdaki adımları uygulayarak e-ticaret sitenizi Black Friday’e hazırlayabilirsiniz:

  1. E-ticaret Sitenizin Alt Yapısını Test Edin
  2. Ödeme Deneyimini Optimize Edin
  3. En Çok Satılan Ürünlerinizi Görünür Alanlara Konumlandırın
  4. Sosyal Medya Hesaplarını Aktif Kullanın
  5. Stoklarınızı Kontrol Edin ve Yenileyin
  6. Reklam Kampanyaları Yapın

1. E-ticaret Sitenizin Alt Yapısını Test Edin

Black Friday’in sitenize getirebileceği yoğun kullanıcı trafiğini sorunsuz karşılayabilmek için web sitenizin alt yapısının güçlü olması gerekir. Bu nedenle Black Friday kampanyaları öncesinde sunucunuzu kontrol edin ve sunucunun trafik alma gücünü birkaç farklı şekilde test edin.

Bunun yanı sıra kullanıcılar en önemli konulardan biri olan ödeme sayfası da sorunsuz ve hızlı şekilde çalışmalıdır. Ödeme sayfanızda gerekli optimizasyonları sağlayın ve bu optimizasyonların mobil cihazlar için uyumlu olmasına özen gösterin.

Eğer websitenizin altyapısı kötü olursa ve kullanıcı deneyimi bu durumdan etkilenirse, ne kadar etkili kampanyalar yaptığınızın hiçbir önemi yoktur.

2. Ödeme Deneyimini Optimize Edin

Araştırmalar, her 10 insandan 7’sinin ödeme sayfasında alışveriş sepetini terk ettiğini söylüyor. Üstelik bunun en büyük nedenlerinden biri ise ödeme sırasında yaşanan sorunlar.

Ödeme adımında yaşanacak teknik aksaklıklar veya herhangi bir olumsuz deneyim, satışlarınızı ciddi anlamda olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle, çeşitli ödeme seçenekleri sunmak (kredi kartı, banka kartı, mobil ödeme, vb.) ve ödeme sürecinin hızlı ve güvenli olmasını sağlamak çok önemlidir. 

Vepara Sanal POS ile sorunsuz bir ödeme deneyimi sunun!

Müşterileriniz alışveriş sepetini terk etmesin istiyorsanız, ödeme süreçlerini Vepara ile yönetin. 7/24 destek, uygun komisyon ve kesintisiz hizmet sizi bekliyor.

3. En Çok Satılan Ürünlerinizi Görünür Alanlara Konumlandırın

En çok satılan popüler ürünlerinizi ana sayfanızda ve kategori sayfalarında öne çıkararak müşterilerin erişimini kolaylaştırın. Örneğin anasayfada “Black Friday indirimleri başladı” yazan banner ile yeni bir kategori oluşturabilirsiniz. Böylelikle kullanıcılar, indirimli ürünleri kolayca bulabilirler.

En çok satılan ürünlerinizde “Şu kadar kişi sepete ekledi, son stoklar…” vb. uyarı metinlerinin yer aldığı etiketler ile satışlarınızı artırabilirsiniz. Unutmayın ki sınırlı zaman, sınırlı ürün gibi faktörler kullanıcıların satın alma davranışını olumlu yönde etkileyebilir.

Örneğin bir sitede “indirimin son 2 saati” yazıyorsa, beğendiğimiz ürünü almak için çok daha hızlı davranmaya çalışırız. Yine aynı şekilde bir üründe son stoksa, satın alma sürecimiz çok daha hızlı olur. Bu nedenle, kullanıcıları tetikleyici unsurlar ile kampanyanın içinde tutmaya çalışmak oldukça önemlidir.

4. Sosyal Medya Hesaplarını Aktif Kullanın

Black Friday döneminde indirim yapacağınızı sosyal medya hesaplarınızda önceden duyurun. Hatta büyük markaların yaptığı gibi “İndirime girecek ürünler” şeklinde bir paylaşım yaparak indirime girecek ürünleri belirleyin.

Sosyal medya hesabınızı takip etse de websitenizi henüz ziyaret etmemiş kullanıcılar olabilir. Bu nedenle paylaşımlarınızda websitenize yönlendiren linkler ekleyin ve websitesine üye olan kullanıcıların ilk alışverişine kupon indirimleri tanımlayın.

Üyelik oluşturan müşterilerinizden e-posta ve telefon bilgileri istenecektir. Bu bilgileri, kampanya dönemlerinde hatırlatma mesajları atmak için kullanın. Kullanıcılara özel kuponlar tanımlayın ve pazarlama stratejilerinden faydalanın.

İlginizi çekebilir: Pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

5. Stoklarınızı Kontrol Edin ve Yenileyin

Black Friday döneminde yaşanabilecek olan talep artışına hazırlıklı olmak için stoklarınızı kontrol edin ve gerektiğinde yenileyebilecek ürünleri kampanyaya ekleyin. Stok yetersizliği, müşteri kaybına neden olabilir.

Özellikle en çok satılan ürünlerinizde daha fazla müşteri değerlendirmesi ve puan olduğu için bu ürünlerde sürekli stok yenilemeye devam edin.

Çok satılan ürünlerinizi yeni stoklarla beslemek, risksiz ve yeni ürünler tedarik edebilmek için değerlendirebileceğiniz nakit akışını artıran etkili bir stratejidir.

6. Reklam Kampanyaları Yapın

Hedef kitlenize ulaşmak ve satışlarınızı artırmak için Google Ads, Instagram reklamları ve influencer marketing gibi dijital pazarlama kanallarını etkili bir şekilde kullanın.

Özellikle influencer marketing, kampanya dönemlerinde Instagram ve Tiktok üzerinden yeni müşteriler edinmek için en ideal pazarlama yöntemlerinden biridir.

İlginizi çekebilir: Influencer marketing nasıl yapılır?

Bu gibi dönemlerde, Black Friday temalı reklamlar oluşturarak ve hedefleme seçeneklerini doğru bir şekilde kullanarak potansiyel müşterilerinize ulaşabilirsiniz. Reklam kampanyasında kullandığınız renklerin dikkat çekici bir vurgusu olmasına özen gösterin.

Örnek 2024 Black Friday Kampanyaları 

Öne çıkan Black Friday kampanyaları 2024 yılında neler diye incelemek, markanız için etkili kampanya stratejileri oluştururken fikir vermesi açısından önemlidir. Özellikle büyük markaların Efsane Cuma indirimleri, aylar önceden stratejik şekilde kurgulanır.

Eğer bir e-ticaret siteniz varsa bu bölümü dikkatli inceleyerek siz de kendi sitenizi kampanyalara hazırlayabilirsiniz.

Trendyol Efsane Cuma İncelemesi

Türkiye pazarındaki en popüler e-ticaret sitelerinden biri olan Trendyol Efsane Cuma kampanyaları ile satışları artırmak amacıyla bu gibi kampanya dönemlerini etkili şekilde değerlendiriyor. 

2024 yılında Trendyol Efsane Günler 27 Kasım – 2 Aralık tarihleri arasında düzenlenecek olup, tüketicilere geniş bir ürün yelpazesinde büyük indirimler sunacak.

kasım indirimleri ne zaman

Trendyol Efsane Günler kampanyası;

  • Sade ve Kullanışlı Web Sitesi: Yukarıdaki resimde görebileceğiniz gibi Trendyol, oldukça sade ve kullanışlı bir web site arayüzüne sahip. Bunun yanında tıklanabilecek butonlar mümkün olduğunca dikkat çekebilecek nitelikte düzenlenmiş. Çarpıcı banner tasarımları ile websitesi, kullanıcıların aradığı ürünü daha kolay bulmasını sağlıyor.
  • Çarpıcı Banner Tasarımı: Trendyol, dikkat çekici renklerle banner tasarımı yaparak kampanya dönemini vurgulayarak kullanıcıların ilgisini çekmektedir. Burada Trendyol’un kendisine has “Efsane Günler” kampanyası, Black Friday indirimleri kapsamında kullanıcılar ile buluşuyor.
  • Erken Başlangıç Tarihi: Trendyol Efsane Günler kampanyası, global markaların Black Friday başlangıç tarihlerinden önce başlıyor. Kullanıcı ile daha erken buluşan bu fırsatlar ile Trendyol, daha erken indirime girerek rekabet gücü kazandı.

Siz de Trendyol’un Efsane Günler kampanyasını kendiniz inceleyerek kendi web siteniz için çıkarımlar yapabilirsiniz.

Mango Black Friday Kampanyası

Mango Black Friday için ana sayfasında özel bir banner henüz hazırlamamış olsa da, marka Black Friday indirimleri için web sitesinde ayrıca bir sayfa hazırlamış. Bu sayfada ön plana çıkardıkları Mango ürünlerini inceleyebilirsiniz.

Markalar genellikle stok bitirmek istedikleri ürünleri, indirime girecek ürünler kategorisinde daha önceden duyuruyor.

efsane kasım indirimleri

Siz de e-ticaret sitenizde kampanyanın bir demo sayfasını hazırlayıp, indirime girecek ürünleri önceden duyurabilirsiniz. Hatta kullanıcılara “hatırlatıcı kur” seçeneği de koyarak, indirim başladığında haberdar olmalarını sağlayabilirsiniz.

Sephora Black Friday Kampanyası

sephora kasım indirimleri

Sephora’nın Türkiye sitesi henüz Black Friday kampanyası yayımlamadı ancak İngiltere sitesinde Black Friday indirimleri yukarıda görülebileceği gibi yayımlanmış durumda.

Sephora Black Friday indirimleri kapsamında müşterilerine %25’e kadar indirim sunarken pek çok ürün kategorisi ana sayfaya stratejik şekilde yerleştirmiş. Böylelikle kullanıcıların Sephora sitesinde aradığı ürünü kolayca bulabilmesi hedefleniyor.

Mavi Black Friday İndirimleri

kasım indirimleri ne zaman başlıyor

Google’da Mavi Black Friday indirimleri için arama yapıldığında yukarıdaki gibi bir reklam görülüyor. Mavi, Google’a böyle bir reklam vererek Kasım indirimleri için şimdiden az bir zaman kaldığını belirterek, müşterilerinin aklında yer edinmeyi amaçlıyor.

Böylelikle Black Friday döneminde potansiyel müşterilerinin websitesini ziyaret etmesini ve Black Friday kampanyaları ile satışları artırmayı hedefliyor.

Epic Games Muhteşem Cuma İncelemesi

Epic Games Black Friday kampanyaları ile satış artırmayı hedefleyen sitelerden biri. İşletmeler için önemli olan kampanya dönemlerinde tüketiciler de alışveriş yapmaya daha eğilimli oluyor.

Peki, Epic Games Black Friday kampanyalarını kendi işletmeniz için de nasıl uygularsınız? 

black friday kampanyaları ne zaman

Örnekten gidecek olursak; siyah arayüz üzerinde kullanılan altın tonlarındaki renk paleti, kampanyanın daha dikkat çekici olmasını sağlıyor. Oldukça ilgi çekici olarak kurgulanan bu kampanya, Epic Games mağazasına girdiğinizde karşınıza çıkan ilk unsur oluyor. Böylelikle kullanıcıların kampanyaya ulaşması kolaylaştırılmış. 

Şimdi tasarruf zamanı” butonu ise sizce neden “Satın al” “İncele” gibi normal bir buton metninden oluşmuyor? Çünkü müşterilere para harcama hissi vererek butona tıklama eğiliminin azalmasını değil, satın alırken bile tasarruf ediyor hissi vermeyi amaçlamışlar. 

muhteşem cuma indirimleri

Kampanyanın sınırlı süreli olduğu vurgusu ise potansiyel müşterilerin daha hızlı satın alma davranışı göstermelerini amaçlamaktadır. Markalar ve 2024 Kasım indirimleri, göz attığınızda bile işletmenize uyarlayabilecek onlarca satış stratejisi barındırır.

H&M Black Friday İncelemesi

H&M efsane kasım indirimleri

Google’da “H&M Black Friday” diye aratırsanız sizi resimdeki sayfa karşılıyor. Bu sayfada, Black Friday indirimlerinin 29 Kasım’da başlayacağını ve bu indirimler için hatırlatma kurulabileceğini belirtiyor. Böylelikle şu an websitesini ziyaret eden ve hatırlatma kuran kullanıcılar, kampanya döneminde indirimlerden haberdar olabilecek.

Açıkcası bu kampanya markaların Black Friday kampanyalarına nazaran sönük kalsa da hatırlatma sunulması dikkat çeken özelliklerden biri.

Amazon Black Friday İncelemesi

Amazon aşağıda da görülebileceği üzere henüz Black Friday indirimlerine dair bir kampanya yayımlamadı. Amerika ve Almanya sitelerinde Black Friday indirimlerine yer vermeye başlayan Amazon, Türkiye sitesinde ise Prime üyelerine özel “Gülümseten Kasım” indirimlerini devam ettiriyor.

kara cuma indirimleri

Kasım indirimleri yani Black Friday kapsamında fakat daha geniş bir zaman aralığında indirim sunan Amazon, yalnızca Kara Cuma haftasında değil Kasım ayı boyunca indirimlere devam ediyor.

Kısacası Black Friday, hem işletmeler hem de tüketiciler için büyük fırsatlar sunan önemli bir alışveriş dönemi. Eğer bir e-ticaret işletmeniz varsa, doğru stratejilerle bu dönemi en verimli şekilde değerlendirerek satışlarınızı artırabilir, yeni müşteriler kazanabilir ve marka bilinirliğinizi yükseltebilirsiniz.

Eğer sadece bir tüketiciyseniz ise, ihtiyaç duyduğunuz ürünleri indirimli fiyatlarla satın alma fırsatı yakalarlarsınız.

Sık Sorulan Sorular

Black Friday nedir, Black Friday kampanyaları ne zaman gibi soruları açıkladığımıza göre bu bölümde Türkiye’deki Kasım İndirimleri ve markaların pazarlama stratejilerine dair soru işaretlerinizi gidereceğiz.

Black Friday Ne Demek?

Black Friday, Türkçe’de “Efsane Cuma”, “Muhteşem Cuma”, ve “Kara Cuma” olarak adlandırılan, Amerika Birleşik Devletleri’nde Şükran Günü’nden sonraki ilk cuma günü kutlanan ve geleneksel olarak Noel alışveriş sezonunun başlangıcı olarak kabul edilen gündür.

Türkiye’de son yıllarda “Kara Cuma” tabiri tercih edilmemekte olup daha çok “Efsane Cuma” ve “Muhteşeme Cuma” denilmektedir. 

Black Friday gününde markalar, büyük indirimler ve özel fırsatlar sunup cirolarını artırmayı hedefler. Günümüzde ise Black Friday indirimleri, e-ticaret sektörünü de içine alarak dünya genelinde birçok ülkede yaygınlaşmıştır.

Black Friday Hangi Gün?

Black Friday her yıl Kasım ayının dördüncü perşembesi kutlanan Şükran Günü’nün ertesi günü, yani Şükran Günü’nden sonraki ilk Cuma günü kutlanır. Dolayısıyla Black Friday’in Kasım ayının kaçıncı gününe denk geldiği, Şükran Günü’nün tarihine bağlı olarak her yıl değişir.

Black Friday Nasıl Ortaya Çıktı?

Black Friday etimolojik olarak oldukça ilgi çekicidir; çünkü “kara” kelimesi tarihte genellikle felaketler, büyük toplumsal sıkıntılar, salgın hastalıklar ve ekonomik darboğazlar için kullanılır. Misalen 1869 yılında Altın piyasasında yaşanan bir manipülasyon neticesinde Altın fiyatının %18 düşürüldüğü güne de Black Friday denmektedir.

Bizim kullandığımız anlamda Black Friday ise ilk olarak 1951 yılında bir mühendis gazetesinde (Factory Management and Maintenance) kullanıldı. 1952 yılında da yine Şükran Günü’nden sonra aynı ifadeye yer verildi. Bu ifade, fabrika işçilerinin 4 günlük tatil yapabilmek için Şükran Günü’nden sonraki gününde hastalık izni almalarını tanımlıyordu.

Bunun haricinde yine aynı zamanlarda, Philadelphia ve Rochester polisleri Noel alışverişinde yaşanan trafik yoğunluğunu ve insan kalabalığını ifade etmek için Black Friday terimini kullanmaya başladı.

Sonradan bu ifade yavaş yavaş yaygınlaştı ve 1975 yılında The New York Times gazetesi Black Friday ifadesini kullandı ancak bu ifade o yıllarda hala sadece Philadelphia’daki Noel alışveriş yoğunluğunu belirtmek için kullanılıyordu.

1980’li yıllarda ise Black Friday ABD’nin geneline yayılarak popülerleşti. O yıllara dair bir diğer teori ise, Black Friday’in aslında bir muhasebe kaydı ile ilişkisinin olduğuydu. Perakendeciler geleneksel olarak yılın büyük bir bölümünde (Ocak-Kasım) finansal olarak zarar ediyor ve kârlarını Şükran Günü’nden sonraki gün başlayan tatil sezonunda elde ediyorlardı.

Bu durum finansal kayıtlara geçirildiğinde, yaygın muhasebe uygulamalarında negatif miktarları göstermek için kırmızı mürekkep, pozitif miktarları göstermek için siyah mürekkep kullanılırdı. Bu teoriye göre Black Friday, perakendecilerin yılın kârlarını elde etmeye başladıkları ve artık “kırmızıda” olmadıkları dönemin başlangıcıdır. 

Black Friday İndirimleri Kaç Gün Sürer?

Black Friday indirimleri Şükran Günü’nden sonraki ilk Cuma başlayıp, Cyber Monday (Siber Pazartesi) olarak adlandırılan güne kadar devam eder. Türkiye’de Kasım İndirimleri olarak da adlandırılan bu dönem, kimi markalarda Kasım ayı boyunca devam edebilmektedir.