E-ticaret yapmak istiyor ama nereden başlayacağınızı bilmiyor musunuz? Hangi ürünleri satacağınıza, hangi e-ticaret modelinin sizin için en uygun olduğuna ya da internetten satış yaparken hangi platformları kullanmanız gerektiğine dair bir fikriniz yok mu?
Günümüzde girişimciler e-ticarete başlarken attığı yanlış ve aceleci adımlar nedeniyle birçok engele takılıp, erken pes edebiliyor. Halbuki e-ticaret sektörü oldukça geniş fırsatlar barındıran fakat buna rağmen herkes için tek bir doğru yolun bulunmadığı bir iş modeli.
Örneğin B2B, B2C, dropshipping, abonelik modeli gibi farklı e-ticaret türleri mevcut ve her bir e-ticaret modelinin kendine has avantajları ve riskleri bulunuyor. Bu nedenle de hangi modelin size uygun olduğunu ve e-ticaret fikirlerinizi nasıl hayata geçirmeniz gerektiğini bilmeden işe başlarsanız, zaman ve para kaybetme ihtimaliniz çok yüksek.
Ama endişelenmeyin! Bu yazıda e-ticaret nedir, e-ticaret türleri nelerdir ve e-ticaret fikirleri hayata geçirilirken hangi satış siteleri tercih edilmeli gibi temel soruları cevaplandıracağız.
İçindekiler
E-Ticaret Nedir?
E-ticaret(elektronik ticaret), ürün ve hizmetlerin online platformlar aracılığıyla alınıp satılmasıdır. E-ticarette işletmeler, ürünlerini fiziki sınırlamalar olmaksızın satışa açabilir ve e-ticaret işini global pazara taşıyabilirler.
Peki, örnek üzerinden açıklayacak olursak e-ticaret nedir?
E-ticaret örneği:
Diyelim ki Ahmet adında bir girişimci, özel kahve çekirdekleri satmak istiyor fakat fiziksel bir dükkan açmak yerine internet üzerinden satış yapmaya karar veriyor. Bunun sonucunda bir e-ticaret sitesi kurarak ürünlerini satışa açıyor.
Müşteriler, web sitesine girip kahve çeşitlerini inceleyerek dilediği ürünü saniyeler içinde sipariş verebiliyor ve Ahmet de online ödeme alarak aylık cirosunu çok daha efektif şekilde takip edebiliyor. Ahmet, gelen siparişleri hazırlayıp kargo ile müşteriye gönderiyor.
Daha sonrasında ise müşteri kitlesini genişletmek için sosyal medya reklamları ve SEO çalışmaları yaparak satışlarını artırıyor. Böylece mağaza kirası veya fiziksel giderler olmadan düşük maliyetle sürekli genişleyen bir müşteri ağına sahip olabiliyor.
İşte girişimci Ahmet örneğimizdeki gibi bu avantajlar, e-ticaretin sunduğu en önemli artılar arasında yer alır.
E-ticaret yapmak, daha geniş kitlelere daha az maliyetlerle ulaşmanın en verimli yollarından biridir.
E-Ticaretin Avantajları
E-ticaret yaparak işini büyütmek isteyenlerin e-ticareti tercih etmesinin onlarca sebebi var.
İşte e-ticaretin en önemli avantajları:
- Coğrafi sınırların ortadan kalkması: E-ticaret, fiziksel mağazaların aksine coğrafi kısıtlamalar olmadan dünya genelinde müşterilere ulaşma imkanı sağlar. Böylelikle işletmeler global pazarda kolaylıkla faaliyet gösterebilir.
- Döviz ile para kazanma: İşletmeler e-ticarette yurtdışına satış yaparak döviz bazlı gelir elde edebilirler.. Yurtdışına ETGB ile mikro ihracat yapmak, e-ticaretin sağladığı en iyi avantajlardan biridir.
- Düşük maliyetler: Fiziksel mağazaların kira, personel, enerji gibi maliyetlerine karşın e-ticaret sitelerinin işletme maliyetleri daha düşüktür. Böylelikle, daha yüksek kar marjları ve daha düşük başlangıç maliyetleriyle işinizi kurabilirsiniz.
- 7 gün 24 saat alışveriş imkanı: İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde zaman kısıtlaması olmadığı için müşterileriniz istediği zaman sizden ürün satın alabilir. Yani dükkanınız, potansiyel müşterilerinizi kaçırmaz.
E-ticaret avantajlarını yukarıda listeledik. Şimdi, e-ticarete giriş yapmadan önce hangi e-ticaret türleri size uygun bulabilmeniz için e-ticaret modellerini inceleyeceğiz.
E-Ticaret Türleri Neler?
E-ticaret yapan girişimciler ve işletme sahipleri; internetin sunduğu olanaklardan yararlanarak yeni pazarlara ulaşabilir, rekabet güçlerini artırabilir ve işlerini online ticaret dünyasına taşıyarak başarıya ulaşabilirler.
Peki, hangi e-ticaret modeli kimler için uygun? E-ticaret türleri neler? Bu soruların anlaşılması, işletmelerin kendileri için en uygun iş modelini bulabilmeleri açısından hayli önemlidir.
En yaygın e-ticaret türleri:
- B2C
- B2B
- C2C
- C2B
- Dijital Ürünler ve Hizmetler
- Dropshipping
- Sosyal Ticaret
- Abonelik Tabanlı E-ticaret
- Sosyal Ticaret
- Mobil Ticaret
En popüler e-ticaret türleri yukarıda listelenmiştir. Şimdi her bir e-ticaret modelinin özelliklerini ve kapsamını detaylı olarak değerlendirelim.
1. B2C (Business-to-Consumer)
B2C yani işletmeden tüketiciye ticaret, işletmelerin doğrudan son tüketicilere ürün veya hizmet sattığı modele denir. B2C ticaret, perakendecilik olarak da bilinmektedir. Bu modelde satıcı “işletme”, alıcı ise “tüketici”dir. Bu iş modeli genellikle mağazacılık gibi perakende sektörleri kapsamaktadır.
Yani e-ticaret sitelerinden, online pazaryerlerinden veya satış platformlarından yaptığımız tüm alışverişler “işletmeden tüketiciye” yani “B2C” ticaret modeline dahildir.
2. B2B (Business-to-Business)
B2B ticaret, işletmeler arası ticaret yapmayı içeren bir iş modelidir. İşletmeler, ürün veya hizmetlerini diğer işletmelere satarlarsa B2B satış gerçekleştirmiş olurlar. B2B e-ticaret modeli için örnekler arasında ise toptancılar, üreticiler ve distribütörler gösterilebilir.
Bu tür işletmeler, üretim süreçlerini desteklemek veya diğer işletmelere ürünler sağlamak amacıyla faaliyet gösterirler. Business to business modelinde, alıcı da satıcı da bir işletmedir.
3. C2C (Consumer-to-Consumer)
C2C ticaret, tüketicilerin diğer tüketicilere doğrudan ürün veya hizmet sattığı iş modeline denir. Genellikle ikinci el eşya satış platformları C2C yani tüketiciden tüketiciye satış modeline örnek gösterilebilir.
Bu tür platformlarda kullanıcılar kendi ürünlerini listeleyebilir ve diğer kullanıcılarla karşılıklı olarak alım-satım gerçekleştirebilirler. İkinci el ürün alım satımının yaygın olduğu C2C e-ticaret platformlarına eBay, Etsy ve Letgo’yu örnek verebiliriz.
4. C2B (Consumer-to-Business)
C2B ticaret modelinde, bireysel tüketiciler işletmelere hizmet veya ürün satarlar. Örneğin; freelance çalışan biri profesyonel hizmetlerini bir şirkete sunarak grafik tasarım, yazılım geliştirme veya içerik yazımı gibi alanlarda hizmet/ürün satışı gerçekleştirebilir.
Tüketiciden işletmeye e-ticaret modeli ile çalışmak için Upwork, Freelancer, Fiverr gibi freelancer siteleri inceleyebilirsiniz.
5. Dropshipping (Stoksuz Satış)
Stoksuz e-ticaret yani dropshipping, ürünlerin tedarikçi tarafından müşteriye gönderildiği stoksuz satış modelidir. Bu modelde işletme sahibi, fiziksel stok tutmadan siparişleri kendi websitesi üzerinden alır ve tedarikçilere yönlendirir.
Tedarikçi ise ürünleri paketler ve müşteriye gönderir. Yani dropshipping modelinde İşletme sahibi, sipariş ve müşteri ilişkilerini yönetir. Stok, lojistik ve kargolama gibi süreçlere dahil olmaz.
Başlangıç maliyetleri düşük olduğu için stoksuz satış özellikle yeni girişimciler arasında popüler modellerden biridir. Aliexpress ve Temu gibi e-ticaret platformları, bu tür işletmeler için güvenilir tedarikçi seçenekleri barındırması nedeniyle sıkça tercih edilir.
6. Abonelik Modeli
Abonelik tabanlı iş modeli, müşterilere düzenli aralıklarla tekrar eden ürün/hizmet satışları sunar. Bu iş modelinde, aylık veya yıllık abonelikler yaygın olarak tercih edilmektedir. En çok tercih edilen abonelik modelleri ise abonelik kutuları ve Netflix, Spotify gibi dijital abonelik hizmetleridir.
Abonelik tabanlı e-ticaret, müşterilere tekrar eden hizmetler sunarak elde edilecek olan gelirin sürekliliğini sağlar. İşletmeler için en karlı iş modellerinden biridir.
İlginizi çekebilir: Abonelik Yönetimi
7. Dijital Ürünler
E-ticarette dijital ürün ve hizmetlere olan rağbet de günden güne artıyor. Müzik, e-kitaplar, yazılım, oyunlar, online eğitimler ve dijital kartlar gibi ürünler e-ticaret platformları veya iTunes, Google Play, Udemy gibi dijital mağazalar aracılığıyla satılabilmektedir.
Düşük maliyetli e-ticaret yöntemleri arayanlar için dijital ürün satışı en iyi alternatifler arasında yer almaktadır.
8. Sosyal Ticaret
Sosyal ticaret; sosyal medya platformlarını kullanarak ürün veya hizmet satışı yapmayı ifade etmektedir. Facebook, Pinterest, TikTok ve Instagram’dan para kazanmak isteyen işletmeler; ürünlerini ve hizmetlerini bu sosyal medya platformlarında tanıtarak doğrudan satış yapabilirler.
Özetle sosyal ticaret, online platformlar aracılığıyla e-ticaret yapabilmeyi içerir.
Şirket Olmadan E-Ticaret Yapılır Mı?
Türkiye’de yasal bir faaliyette bulunabilmek için resmi bir şirket kuruluşu yapmak zorunludur. Özellikle e-ticarette gelir elde ettiğinizde devlete vergi ödemek, fatura kesmek gibi yasal yükümlülüklerinizi yerine getirebilmek için bir şirkete sahip olmanız gerekiyor.
Bu yüzden e-ticaret faaliyetlerinizi yasal yükümlülüklere uygun olarak yürütmek adına bir şirket kuruluşuna ihtiyaç duyarsınız.
Bunların yanı sıra kargo anlaşması yapmak, Trendyol gibi pazaryerlerinde online mağaza açabilmek veya teşviklerden faydalanabilmek için de bir şirketiniz olması gerekir.
E-ticaret için şirket açmak için değerlendirebileceğiniz şirket türleri:
- Şahıs Şirketi: Genellikle bireysel girişimciler veya az sayıda ortak tarafından kurulabilir. Tüzel kişilik sahibi değildir ve kuruluş maliyetleri diğer şirket türlere göre daha düşüktür.
- Limited Şirket: En az bir kişi tarafından kurulabilir ve sermaye yapısına göre ortakların sorumlulukları belirlenir. Türkiye’deki e-ticaret firmalarının büyük bir kısmı bu yapıdadır.
- Anonim Şirket: Büyük ölçekli işletmeler için daha uygun olan bu tür, hisse senedi çıkarabilme yeteneği ile tanınır. Genellikle büyük yatırımlar ve geniş kapsamlı ticari faaliyetler için tercih edilir.
Şirket türlerini değerlendirirken iş modelinize, başlangıç sermayenize, riskleri nasıl dağıtmak istediğinize ve yönetim yapınıza karar vermek için dikkatli bir analiz yapmalısınız. Yapılacak değerlendirmeler uzun vadede sizi bekleyen yükümlülükler ve avantajlar hakkında daha iyi bir fikir edinmenizi sağlayacaktır.
İlginizi çekebilir: E-Ticaret için Şirket Kurmak
Satış Yapabileceğiniz En Popüler E-Ticaret Platformları 2025
İşletmeler için satış artıran en önemli faktörlerden biri de güvenilir e-ticaret platformlarını tercih etmek. Peki, işletmeniz için tercih edebileceğiniz, kullanıcı sayısı yüksek ve altyapısı güvenilir e-ticaret siteleri neler?
En iyi e-ticaret platformları ve pazaryerleri aşağıdaki gibidir:
- Trendyol
- Hepsiburada
- Amazon Türkiye
- Dolap
- Temu
- Etsy
- Aliexpress
- Shopier
Hangi e-ticaret platformunun sizin için en uygun olduğunu belirleyebilmeniz için her bir platformun komisyon oranlarını, mağaza kurma süreçlerini ve sundukları avantajları bu yazıda detaylı bir şekilde inceledik.
İnternetten satış yapmak için e-ticaret sitesi araştırıyorsanız, satışa başlamadan önce yazımızı sonuna kadar okuyun.
1. Trendyol
Trendyol, Türkiye’nin en popüler pazaryerlerinden biridir. Dünyada da büyük bir müşteri kitlesine sahip olan Trendyol, internetten satış fikirlerini hayata geçirmek isteyenler için en iyi ve en büyük pazaryerleri arasında yer alır.
Trendyol’da satış yapmak için satıcıların şirket açması veya Esnaf Vergi Muafiyet Belgesi’ne sahip olması gerekmektedir. Bu nedenle e-ticaret sitelerinde satışa başlamadan önce gerekli süreçleri tamamladığınızdan emin olmalısınız.
Trendyol’da mağaza açmak her ne kadar bireysel satış yapmak isteyenler için avantajlı olsa da e-ticareti birincil iş olarak görenlerin sürdürülebilir bulmadığı seçeneklerden biri. Çünkü Trendyol’un komisyon oranları genel olarak yüksek ve %10 ile %30 arasında değişiyor. Bu nedenle de satıcılar aslında kazançlarının bir kısmını Trendyol ile bölüşmüş oluyorlar.
Trendyol mağaza kurmak için:
- Vergi levhası ve ticaret sicil belgesi gereklidir.
- Trendyol Partner panelinden başvuru yapılır.
- Ürünlerinizi listelemeden önce Trendyol’un onay sürecinden geçmeniz gerekir.
İlginizi çekebilir: Trendyol satış yapmak
2. Hepsiburada
Hepsiburada 2000 yılında Doğan Online bünyesinde faaliyete geçmiş en büyük e-ticaret platformlarından biridir. 2006 yılında ise “En Hızlı Büyüyen E-Ticaret Sitesi” ünvanına sahip olan bu pazaryeri, potansiyel müşteri kitlesi nedeniyle satıcılar için de en iyi e-ticaret platformları arasında yer alıyor.
Hepsiburada’da komisyon oranları %5 ile %20 arasında değişmektedir. Bu da her satış başına kazancınızın belli bir yüzdesini sabit olarak masraflara ödemeniz gerektiğini gösterir. (Komisyon oranları ürün kategorisine göre değişiklik gösterir.)
Hepsiburada’da mağaza kurmak için:
- Ticaret sicil belgesi, vergi levhası yani şirket kurmak gereklidir.
- Hepsiburada’nın web sitesinden başvuru yapılır.
- Ürünlerinizin onay sürecinden geçmesi ve sözleşmenin onaylanması beklenir.
3. Amazon Türkiye
Amazon, dünya çapında bilinen e-ticaret satış siteleri arasında yer almaktadır. Dünyanın en güvenilir platformlarından biri olan Amazon, Türkiye pazarında da güçlü bir varlığa sahiptir.
Amazon Türkiye’de mağaza açmak için bireysel veya profesyonel satıcı hesabı açabilirsiniz. Üstelik Amazon’da satış yapmak için farklı iş modellerinden de faydalanabiliyorsunuz.
Amazon’da satış başına komisyon oranı kategoriye göre değişmekle beraber ortalama %8 ile %15 aralığındadır.
Amazon mağaza kurmak için:
- Amazon satıcı hesabı açmanız gerekir. (Bireysel/ Profesyonel).
- Ürünlerinizi Amazon’un satıcı portalı üzerinden listeleyebilirsiniz.
- FBA (Fulfillment by Amazon) hizmeti ile lojistik süreçlerinizi Amazon’a devredebilirsiniz.
İlginizi çekebilir: Amazon’da En Çok Satılan Ürünler
4. Dolap
Dolap, ikinci el kıyafet ve aksesuar satışı için piyasaya sürülmüş fakat şimdilerde en çok tercih edilen ikinci el satış sitelerinden biri olmuştur.
Dolap’ta satış yapmak için şirket olmanıza gerek yoktur. Bireysel olarak internetten satış yapmak isteyenler bile hiçbir evrak süreci ile uğraşmaksızın Dolap’ta online mağaza açabilirler.
Dolap komisyon oranları %15 ile %23 arasında değişiklik göstermektedir.
Dolap mağaza kurmak için:
- Dolap uygulaması üzerinden kolayca hesap açabilirsiniz.
- Ürün fotoğraflarınızı çekip, açıklamalarınızı ekleyerek ürün listeleme yapabilirsiniz.
- Ürün satışı sonrası ödemelerinizi Dolap Cüzdanım’dan hesabınıza aktarabilirsiniz.
İlginizi çekebilir: En iyi ikinci el satış siteleri
5. Temu
2022 yılında Çin’de kurulan Temu, 2024 yılı itibariyle Türkiye’deki insanların da hayatına girmiş durumda. Aliexpress’e rakip olması nedeniyle dikkatleri üzerine çeken bu platform, özellikle mikro ihracat yapmak ve döviz kazanmak isteyen satıcılar için en ideal seçeneklerden biri.
Teknoloji ve aksesuar ürünleri satmak istiyorsanız, online evden satış için bu platformu tercih edebilirsiniz. Temu’da mağaza açmak veya satış yapmak için şirket olmanız gerekmiyor. Bu nedenle internetten bireysel satış yapmak isteyenler Temu’da kolayca e-ticarete başlayabilirler.
Temu komisyon oranları %5 ile %12 arasında değişiklik göstermektedir.
Temu mağaza kurmak için:
- Temu web sitesi üzerinden hesap açabilirsiniz. (Bireysel satışa uygun)
- Ürünlerinizi detaylı açıklamalar ve fotoğraflarla listeleyebilirsiniz.
- Satış sonrası kazancınızı Temu hesabınızdan çekebilirsiniz.
- Yurt dışına satış yapabilirsiniz.
İlginizi çekebilir: Mikro İhracat Nasıl Yapılır?
6. Etsy
Etsy, el yapımı ve yaratıcı ürünler için en popüler e-ticaret siteleri arasında yer alır. Bunun yanı sıra Etsy’de mağaza açmak için ise vergi mükellefi olmanız gerekmez, bireysel olarak online satış yapabilirsiniz. Üstelik el emeği ürünleri yurt dışına dövizle satabileceğiniz için çok yüksek getiri potansiyelleri de sunmaktadır.
Etsy komisyon oranı %6.5 + işlem başına 0.20 USD’dir. Bunun yanı sıra reklam ve pazarlama hizmetleri için ek masraflar da bulunmaktadır.
Etsy mağaza kurmak için:
- Etsy’ye üye olarak mağaza oluşturabilirsiniz.
- Ürünlerinizi listelemek için detaylı açıklamalar ve kaliteli görseller eklemeniz gerekmektedir.
- Uluslararası satış yapma imkanı bulunmaktadır. (Döviz kazanma imkanı)
7. Aliexpress
Aliexpress, dünyanın en popüler ve geniş yelpazeli online alışveriş platformlarından biridir. Bireysel satıcılar da işletmeler de belli koşulları yerine getirdikleri sürece Aliexpress üzerinden satış yapabilmektedirler.
Aliexpress, uygun fiyatlı ürün tedarik imkanı nedeniyle dropshipping yapmak isteyen girişimciler için de avantajlı platformlar arasında yer alır.
Aliexpress komisyon oranları %5 ile %8 arasında değişiklik göstermektedir.
Aliexpress mağaza kurmak için:
- Aliexpress’te mağaza açmak için kayıt olup, ürünlerinizi listeleyebilirsiniz.
- Uluslararası ürün satışı yapabilirsiniz.
- Lojistik ve kargo süreçlerinde Aliexpress destek sunar.
8. Shopier
Türkiye merkezli Shopier, bireysel satıcılar ve küçük işletmeler için en avantajlı e-ticaret platformlarından biridir. Kullanıcı dostu arayüzü ve düşük komisyon oranları ile birçok pazaryerine kıyasla daha hızla kara geçmenizi sağlar.
Shopier komisyon oranları %2.99 + işlem başına 0.49 TL’dir.
Shopier mağaza kurmak için:
- Shopier web sitesi üzerinden hızlıca hesap açabilirsiniz.
- Ürünlerinizi sosyal medya hesaplarınızla entegre ederek satış yapabilirsiniz.
- Uygulamalar ile entegre ederek, online mağaza ziyaretlerinizi analiz edebilirsiniz.
- Ödemeler direkt olarak banka hesabınıza aktarılır.
En iyi e-ticaret platformları arasından size en uygun e-ticaret platformunu seçerken; satmayı düşündüğünüz ürünlerin kategorisi, hedef kitleniz, komisyon oranları ve mağaza kurma süreçlerini göz önünde bulundurmayı unutmamalısınız. Çünkü bazı online satış siteleri çok yüksek komisyon oranları ve ek masraflar çıkartarak karlılığınızı olumsuz etkileyebilir.
E-Ticarette Vergi Düzenlemeleri 2025
Geleneksel ticarette olduğu gibi e-ticarette de vergilendirme söz konusudur. Vergi yükümlülükleri, satış yaptığınız ülke ve faaliyet gösterdiğiniz ticaret modeline göre değişiklik gösterebilir. E-ticarette vergi düzenlemeleri; vergilerin düzgün bir şekilde yönetilmesi , ödenmesi, işletmenin hukuki ve mali sorunlarla karşılaşmaması açısından önemlidir.
Peki, e-ticaret vergi muafiyetleri var mı diyorsanız, hiç üzülmeyin.
E-ticaret vergi muafiyetlerinden yararlanmak isteyen girişimciler çeşitli muafiyetler bulunmaktadır. Örneğin 29 yaş altı ilk kez şahıs şirketi açacak olan genç girişimciler, gerekli koşulları sağladığı takdirde ilk 1 yıl boyunca Gelir Vergisi muafiyetinden faydalanabilirler. Bunun yanı sıra evden el emeği ürün satışı yapanlar için de e-ticaret vergi muafiyetleri bulunuyor. Detaylar için daha kapsamlı olan e-ticaret vergi muafiyetleri yazımızı inceleyebilirsiniz.