E-ticaret siteleri güvenilir mi sorusunun cevabı, Güven Damgası ile büyük ölçüde netlik kazanıyor: “Gerekli koşulları sağlayan e-ticaret siteleri güvenilirdir.”
Ancak kullanıcılarınızı sitenizin güvenilir olduğuna ikna etmek için doğru adımları atmak ve güvenli bir alışveriş deneyimi sunduğunuzu kanıtlamak zorundasınız. Aksi takdirde, web sitenize ne kadar ziyaretçi gelirse gelsin onları ödeme sayfasına ulaştırmanız zorlaşacaktır.
Yalnızca TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) tarafından belirlenen standartlara uygun olan e-ticaret sitelerine verilen Güven Damgası, tüketiciler için bir referans niteliği taşımaktadır.
Bu yazımızda, Güven Damgası nedir, e-ticarette Güven Damgası neden önemlidir gibi soruların cevabını vereceğiz.
İçindekiler
Güven Damgası Nedir?
Güven Damgası, e-ticaret sitelerinin güvenlik standartlarına uygun olduğunu ve bu standartları karşıladığını belgeleyen bir sertifikadır.
Güven Damgası bulunan e-ticaret siteleri, kullanıcıların kişisel ve finansal bilgilerinin korunmasını garanti etmiş olur.
Güven damgası online alışveriş için gerekli olan asgari güvenlik önlemlerini alan e ticaret sitelerine verilir.
Temelde bu damga, bir e ticaret sitesinin kullanıcı bilgilerini kötü niyetli şahısların eline geçmesini engelleyici önlemler almış olup olmadığını ve satış yapan firmanın güvenilirliğini gösterir.
Bu damgaya sahip e ticaret siteleri, kredi kartı ve banka bilgilerinizi ve hatta dijital cüzdanınız ile yaptığınız ödemelerde vereceğiniz bilgileri korumak için gerekli önlemleri almıştır.
İnternetten alışveriş yaparken ürün satın alacağınız işletmenin ürünlerinizi gönderip göndermeyeceğinden veya sizi dolandırmayacağından emin olmak bazen zor olabilir. Güven damgasına sahip sitelerin ise dolandırıcılık noktasında güvenilir olduğu onaylanmıştır.
Tabii ki bu onaylanma herhangi bir garanti vermez.
Bir e-ticaret sitesine girdiğinizde ilk karşınıza çıkan kısımda Güven Damgası bulunmasının;
- TOBB’un ilgili siteye garantör veya kefil olduğu anlamına gelmediği,
- Sunulan mal ve hizmetlerin kalitesine garanti olarak yorumlanamayacağı,
- Web site içerisinde bulunan ürün veya hizmetlerin niteliklerine dair güvence olarak algılanamayacağını belirten bir ifade yer almaktadır.
Kısaca bir sitede güven damgası bulunması burada sunulan ürün veya hizmetin garantisini vermez. Sadece bu damgaya sahip olan sitelerin daha önce bir dolandırıcılık yapmadığı, işini şu ana kadar dürüst bir şekilde yürütmüş olduğunu gösterir.
Güven Damgası, resmi gazetenin 6 Haziran 2017 tarihi nüshasında yayınlanan elektronik ticarette güven damgası hakkında tebliğ ile yürürlüğe girmiştir.
Ticaret Bakanlığı tarafından Türkiye’de yetkilendirilen tek Güven Damgası sağlayıcısı ise Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’dir.
Peki,Güven Damgası nasıl alınır dediğinizi duyar gibiyiz. Gelin birlikte bakalım.
Güven Damgası Nasıl Alınır?
E-ticaret güven damgası almak için gerekli işlemleri güven damgası web adresine giderek tamamlayabilirsiniz. Bu adreste yapacağınız başvuru güven damgası sağlayıcısı kurum (TOBB) tarafından değerlendirilecek ve gerekli şartları sağlamanız halinde onaylanacaktır.
Güven damgası almak için az önce paylaştığımız güven damgası internet adresinden bir hesap oluşturmanız, başvuru şartlarını tamamlamanız ve gerekli evrakları teslim etmeniz gerekir.
Hesap oluşturma işleminizi bu adresten yapabilirsiniz. Hesap oluşturma sırasında girmeniz gereken bilgiler;
- E-Ticaret Sitesinin Adresi
- Yetkilinin Adı Soyadı (Başvuruyu yapacak yetkilinin adı ve soyadı)
- Yetkilinin Görevi (Başvuruyu yapacak olan yetkilinin şirketteki görevi)
- Vergi Numarası
- Cep telefon numarası (İşlem sırasında cep telefon numaranıza kod gelecek ve bu kodla işleme devam edilecektir. Bu sebeple cep telefonunuzu yanınızda bulundurmalı ve doğru iletişim numarası yazmalısınız.)
Bu bilgileri girdikten sonra kendinize bir şifre belirleyerek hesap açma işlemini tamamlamış olursunuz. Artık oluşturduğunuz hesaptan başvuruda bulunabilirsiniz.
Formla birlikte web sitesi için uygunluk güven testi yaptırılmalı ve başvuru ücreti yatırılmış olmalıdır.
Başvurunuz 30 gün içinde TOBB tarafından değerlendirilir. Fakat bunun için güven damgası için gerekli evraklar ve güven damgası alma koşullarına göz atalım.
Güven Damgası Almak için Gerekenler
Güven damgasının internetten alışveriş için gerekli olan asgari güvenlik önlemlerini alan e ticaret sitelerine tahsis edilen bir damga olduğunu söylemiştik. Bu noktada güven damgası almak için güvenlik gereksinimlerini en az asgari düzeyde karşıladığınızı kanıtlamanız gerekecektir. Bu şartlar Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ’in 5. maddesinde belirtilmiştir.
Tebliğe göre güven damgası almak için öngörülen asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standartları aşağıdadır:
- SSL sertifikası almış olmak
- Sızma testlerinden geçmiş olmak
- Güvenli ödeme sistemine sahip olmak
- Web sitesinde olumsuz içerik bulundurmamak
- Ürün-görsel eşleşmesi doğruluğu
- Açık şirket bilgilerine sitede yer vermek
- İletişim numarası bulundurmak
- Şeffaf kargo süreci uygulamak
- Temiz adli sicil kaydı
- Şirket itibarının bulunması
Güven damgası başvurusu yapabilmek için öncelikli olarak internet sitenizden gerçekleştirilen kişisel veri ve ödeme bilgileri gerektiren işlemlerde güvenliğin sağlanması için bir SSL sertifikasına sahip olmanız gerekir. Tebliğ’e göre internet sitesi ve mobil sitede EV SSL, uygulamada SSL bulunması gerekir.
Açılımı Secure Sockets Layer (Güvenli Giriş Katmanı) olan SSL, web sitesi ile ziyaretçilerin kullandığı tarayıcı arasında güvenli bağlantı kurulmasını sağlayan bir sistemdir. SSL sertikası ise bu bağlantının güvenli olduğunu kanıtlar niteliktedir.
İlginizi çekebilir: SSL Nedir, Nasıl Alınır?
Aynı zamanda başvuru yapmadan en fazla 3 ay önce ve her yıl en az 1 defa yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yapılan A veya B sınıfı sızma testlerini geçmiş olmalısınız. Burada yetkili kurum Türk Standartları Enstitüsüdür.
E ticaret ve internet siteniz üzerinden yapılan alışverişlerde kullanılan ödeme sistemlerini düzenleyen kanunlara uymuş olmak gerekir. Bu kanunlar aşağıda yer almaktadır;
- 23/2/2006 tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu
- 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunu
- 20/6/2013 tarihli ve 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanunu
- 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu
- 3/10/2014 tarihli ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunu
- 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu
Güven Damgası olan siteler arasında yer almak istiyorsanız aşağıdaki koşulları sağlamalısınız:
- Şirket bilgilerinin açık bir şekilde sunulması gerekir. E-ticaret sitesinde sunulam hizmet veya ürünün kim tarafından sağlanacağı, süresi ve kapsamı gibi bilgilerin bulunması gerekir.
- E- ticaret sitenizde çocukların psikolojik, zihinsel ve ahlaki toplumsal gelişimini olumsuz etkileyecek içerikler bulunmamalıdır. Bu gibi içeriklere yönelik tedbirlerin alınmış olması gerekir.
- Ürün stok bilgisi, ürün özellikleri ve varsa garanti, teknik destek ile ilgili detaylar ürün sayfasında yer almalıdır. Aynı zamanda ürün görselinin doğru olması ve görselde ölçülerinin yanıltıcı olmaması gerekir.
- Kargo tedarik ve teslimat süreçleri ile ilgili şeffaf olmak gerekmektedir. Buradaki şeffaflık aracı kargo firması, ürünün kargoya verilme süresi ve teslim süresini kapsar.
- İnternet sitenizde doğru ve işler bir telefon numarası bulunmalıdır. Müşteriler bu telefon numarası vasıtası ile tarafınıza ulaşabilmelilerdir. Burada amaç talep ve şikayetlerin etkin bir şekilde yönetilerek sonuçlandırılmasıdır.
E-ticaret sitesini yöneten kişinin tebliğde belirtilen suçlardan hüküm giymemiş olması gerekir. Son olarak ise eğer şirket daha önce iflas etmişse itibar iadesinin sağlanmış olması gerekir.
Başvuru için Gerekli Evraklar
Güven damgası alabilmeniz için bazı gerekli evraklar bulunuyor. Bu evrakları online başvuru sırasında pdf olarak sisteme yüklemeniz gerekiyor.
Bu sebeple başvuru öncesi gerekli belgeleri hazırlamanız işlerinizi hızlandıracaktır.
İşte güven damgası başvurusu için gerekli evraklar:
- E ticaret sitenizin güvenlik testi sonucu
- İirketinizin kaşesi bulunan yazılı beyan
- Güncel vergi levhası (pdf)
- İmza sirküleri ( Son 6 ay içinde düzenlenmiş olmalı)
- Adli Sicil Belgeleri (Başvuru yapan şirketin yönetim kurulu üyeleri ve yetkilisine ait)
- Başvuru ücretinin ödendiğini gösteren dekont.
Sızma Testi Nedir?
Sızma testleri web siteleri ve uygulamalardaki güvenlik açıklarını tespit etmek üzere ilgili sisteme kasıtlı olarak simüle edilmiş siber saldırıların başlatılmasıdır. Yapılan testte, site açıkları tespit edilerek raporlanır. Sızma testi sonrası gerekli önlemleri alarak önlemlerin alındığına ilişkin doğrulama testi yaptırırsınız.
Güven Damgası almak isteyen sitelerin bu gibi Sızma Testleri’ni başarı ile geçmiş olması beklenir.
Güven Damgası Nereden Alınır?
Güven damgasını güven damgası internet sitesi üzerinden başvuru yaparak alabilirsiniz. Güven damgasının Türkiye’deki tek resmi sağlayıcısı Türkiye Odalar Borsalar Birliği’dir.
Güven Damgası Ücretleri 2024
Güven damgası ücretleri başvuru yapan firmanın işlem sayısına ve hacmine göre belirlenir. Seviyelerin belirlenmesi için temel olarak yıllık gerçekleştirilen kredi kartı işlem sayısı kullanılır.
Güven Damgası başvuru ücretleri:
- Düşük işlem hacmi olan yani yıllık işlem hacmi 0 – 20.000 arası olan işletmeler, düşük işlem hacmine sahip olarak değerlendirilip ödemeleri gereken tutar; yıllık 3.000 TL + KDV’dir.
- Orta işlem hacmine sahip olan yani yıllık 20.000 ila 1.000.000 arası işlem hacmine sahip olan işletmeler için ise yıllık 5.000 TL+ KDV ödemeleri gerekir.
- Yıllık işlem hacmi 1.000.000 ve üstü olan yüksek işlem hacmine sahip işletmelerin ise yıllık ödemeleri gereken tutar 15.000 TL+ KDV’dir.
Güven Damgası Almak Zorunlu Mu?
Güven Damgası almak e-ticaret siteleri için zorunlu olmasa da oldukça önemli bir avantajdır. Türkiye’de güven damgası özellikle TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) tarafından belirlenen standartlara uygun olarak alınır. E-ticaret siteleri ise Güven Damgası alarak sitelerinin güvenilirliğini belgeler.
Güven damgası olan e-ticaret siteleri, kullanıcıların gözünde daha güvenilir gördüğü için satışların artmasına katkı sağlar. Bu nedenle e-ticaret siteleri için güven damgası almak zorunlu değil fakat oldukça faydalıdır.
Güven Damgası Düzenlemeleri Nedir?
Güven damgası düzenlemeleri, elektronik ticarette güvenliği artırmak amacıyla yapılan yasal ve teknik düzenlemeleri içerir. Türkiye’de bu düzenlemeler 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve buna bağlı olarak çıkarılan tebliğler ile belirlenmiştir.
Bu tebliğe göre Güven Damgası sağlayıcıları, e-ticaret sitelerinin belirli güvenlik kriterlerini karşılamasını zorunlu kılar. Güven Damgası olan siteler; veri güvenliği, kişisel bilgilerin korunması ve sızma testleri gibi önemli testleri başarıyla tamamladıklarını belgelemiş olurlar.
Sıkça Sorulan Sorular
E ticaret ile ilgileniyorsanız, e ticaret siteleri için güven damgası nasıl alınır, nereden alınır, gerekli evraklar ve güven damgası alma sürecine dair her şeyi artık biliyorsunuz. Bu kısımda güven damgası ile ilgili sıkça sorulan sorulara cevap veriyoruz.
Güven Damgası Hangi Koşullarda İptal Edilir?
Güven damgasına sahip olan e ticaret sitelerinin herhangi bir dolandırıcılık, bilgi sızdırma ve benzeri yasa dışı aktiviteye karışması durumunda güven damgaları iptal edilir.
Güven Damgasının İptali hükmünde sıralanan iptal koşulları ise şöyledir:
- Hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının talebi,
- E-ticaret sitesinin faaliyetine son vermesi,
- Güven damgasının askıya alınma tarihinden itibaren otuz gün içinde 5 inci maddedeki şartlara uymadığının tespit edilmesi,
- Güven damgasının bir takvim yılı içinde üçüncü defa askıya alınmasını gerektiren bir aykırılık tespit edilmesi,
- 5 inci maddedeki şartlara ilişkin eksik bilgi veya yanıltıcı belge verdiğinin tespit edilmesi,
- Şirketin iflas etmesi.