Sıfırdan iş kurmak isteyenler ve kendi işini kurmak için fikirler arayanlar, girişimcilik faaliyetleri sırasında plansız davranarak hatalı kararlar alabiliyorlar. Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de yeni iş kurmuş girişimcilerin %70’i ilk yıllarında başarısızlığa uğruyor. Ancak kendi işini kurmak isteyenlere vereceğimiz ipuçları ile bu oranı düşürebilmek mümkün.

Ne iş kurabilirim diyenler, girişimcilik fikirleri arayanlar, kendi işini kurmak için sermaye arayışında olanlar… İş kurmak ve bu süreci başarıyla yönetmek için yaratıcı düşünmeli ve pazardaki ihtiyaçları iyi analiz etmelisiniz.

Unutmayın, başarının anahtarı doğru strateji belirlemek ve azimli olmaktan geçer.

Üstelik girişimciler için KOSGEB kadınlara iş kurma desteği gibi çeşitli fırsatlar da sunuyor. Bu gibi devlet destekli iş kurmak, hem başlangıç maliyetlerinin yaratacağı stresten kurtaracağı hem de daha sistematik ilerlemenizi sağlayacağı için avantajlı bir başlangıç yapmanıza yardımcı olacaktır.

Kendi işimi kurmak istiyorum” diyorsanız başlıyoruz! Karlı iş kurma fikirleri ve işinizi en iyi haline getirmek için bilmeniz gerekenleri sizin için derledik.

Ticarette başarının sırrı güvenli ödeme sistemlerinden geçer.

İnternetten ödeme almak isteyen tüm satıcılar için Vepara Sanal POS; ücretsiz kurulum, uygun komisyon oranları ve diğer avantajları ile sizi bekliyor.

Başarıya giden yolda size yardımcı olacak tüm bilgileri bu yazıda bulabilir ve dükkan açma fikirleri listesinden faydalanabilirsiniz.

Kendi İşimi Nasıl Kurarım?

Sıfırdan kendi işinizi kurmak için bir iş planı oluşturmalı ve bu plan dahilinde hareket etmelisiniz. Yapay zeka teknolojileri ve e-ticaret gibi iş fikirleri ile büyük bir müşteri kitlesi oluşturabilir veya çevre dostu çözümler, vegan ürünler gibi niş kitlelere hitap eden kategorilerde iş kurabilirsiniz.

Bu nedenle iş fikrinizi hayata geçirmeden önce en çok kazandıran sektörler ve iş fikirleri üzerine araştırma yapmayı unutmamalısınız.

10 Adımda Sıfırdan Kendi İşini Kurmak

Kendi işini kurmak, sermaye yatıracağınız için endişe verici olabilse de iyi bir plan ve tutacak bir iş fikri ile hayallerinize giden yolun başlangıcı da olabilir. Peki, başarılı bir iş kurmak için ne yapmalısınız? Adım adım açıklayalım.

Sıfırdan kendi işini kurmak için şu adımları takip edebilirsiniz:

  1. Yenilikçi İş Fikirleri Bulun
  2. İş Planı Hazırlayın
  3. Pazar Araştırması ve Rakip Analizi Yapın
  4. Sermayenizi Hazırlayın veya KOSGEB Desteği Alın
  5. İşletme Adı Seçin ve Şirket Kuruluşunuzu Yapın
  6. Resmi Web Sitesi ve Sosyal Medya Hesabı Açın
  7. Ödeme Yöntemi Belirleyin
  8. Ürün/Hizmet Fiyatı Belirleyin
  9. Etkili PR Kampanyaları Yapın
  10. Müşteri Geri Bildirimleri ile İşinizi Geliştirin

Kendi işimi kurmak istiyorum fakat nereden başlayacağımı bilemiyorum diyorsanız yol haritamızdan faydalanabilirsiniz.

Unutmayın ki yeni dükkan açmak, bir işletme satın almak veya bir bayiliği devralmak ticari beceri ve dayanıklılık gerektirir. Bu nedenle genç yaşta kendi işini kurmak, uzun vadede çok güzel getiriler kazandırma potansiyeli sunsa da garantici insanları zorlayabilir.

Yine de sıfırdan iş yeri açmak için faydalanabileceğiniz ipuçları ile riskleri en aza indirgeyebilirsiniz.

İlginizi çekebilir: Yeni İş Fikirleri Robotu

1. Yenilikçi İş Fikirleri Bulun

Sıfırdan kendi işini kurmak isteyenlerin dikkat etmesi gereken ilk konu, yenilikçi iş fikirleri bulmaktır. Girişimcilik faaliyetlerinin çoğunun henüz başlangıç aşamasında hüsrana uğramasının nedeni de iş kurarken doğru fikre odaklanmamaktır.

ne iş kurabilirim

Hayata geçireceğiniz iş fikrini belirlerken aceleci olmamaya özen göstermelisiniz. Karar aşamasında kendinize sorabileceğiniz sorular şunlar:

  • İnsanlar satmak istediğim bu ürünü başka markalardan değil benden alır mı?
  • Bu iş fikrinin yeterince örneği var mı? Yoksa, yurt dışında tutmuş bir iş fikri mi?
  • İş fikrimi, sermayem dahilinde hayata geçirebilir miyim?
  • İş fikrim için ilgili pazara ve rakiplere hakim miyim?
  • Satmak istediğim ürün/hizmet için bir marka hikayesi yaratabilir miyim?
  • Elimdeki ürünlerle rakiplerden ayrılabilir miyim?

Bir iş fikri belirlemeden önce bu soruları sormak daha rasyonel kararlar almanıza yardımcı olabilir.

İki farklı iş fikri düşünelim; biri kadın giyim butiği açmak, diğeri de vintage giyim mağazası açmak olsun.

İlk örnekte insanlar aynı ürünü belki de 20 farklı mağazada görebilecek ve seçenekler arasında yeni bir firma olduğunuz için şansınız daha az olacaktır.

İkinci seçenekte ise hedef kitlenizi daraltmış olsanız da vintage mağaza seçenekleri de butiklere nazaran daha az olacağı için, potansiyel müşterilerinizin sizi tercih etme ihtimali de artacaktır. İşte tam da bu nedenle, sıfırdan iş kurmak için iyi bir niş seçmeniz gerekmektedir.

Özetle, yeni iş kurmak için seçtiğiniz fikirde yarışabileceğinizden ve rakiplerle ayrışabilecek özelliklere sahip olduğunuzdan emin olmalısınız.

2. İş Planı Hazırlayın

Yeni iş kurma aşamasında iş planı hazırlamak, başarılı bir işletme temeli atmanın anahtarlarındandır. İş planı, yeni veya mevcut işletmelerin yönetim süreçlerini detaylı olarak planlamak için hazırlanan raporlara denir.

Temel amaç işletmelerin ürün, hizmet ve finansal verilerini göz önünde bulundurarak geleceği planlamaktır.

Melek yatırımcı bulmak, KOSGEB desteklerinden faydalanmak veya işletmenizi potansiyel ortaklara tanıtmak amacıyla bir iş planı oluşturmanız iyi olacaktır. Çünkü yatırım veya kredi taleplerinde bulunurken iş planı, fikrin uygulanabilirliğini ve başarı potansiyelini göstermek açısından gerekli bir rapordur.

Yani aslında iş planı, işletmenizin nasıl faaliyet göstereceğini belirleyen bir dokümandır diyebiliriz.

3. Pazar Araştırması ve Rakip Analizi Yapın

Başarılı bir iş kurmanın temelinde rakiplerinizi iyi analiz etmek ve onlardan farklılaşmak yatar. Bu nedenle kendi işini kurmak için fikirler araştırmak kadar, pazar araştırması ve rakip analizi yapmak da önemlidir. Günümüzde birçok girişimci, rakiplerini yeterince incelemeden pazara girdiği için rekabetin gerisinde kalarak hüsrana uğrayabiliyor.

Rakip analizi yaparken dikkat etmeniz gerekenler:

  • Doğrudan ve dolaylı rakiplerinizi belirleyin. (Aynı ürünü/hizmeti sunan veya benzer hedef kitleye sahip markalar)
  • Rakiplerinizin fiyat politikalarını, müşteri yorumlarını ve pazarlama stratejilerini inceleyin.
  • SWOT analizi yaparak işinizin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyin.
  • Rakiplerinizin eksikliklerini ve tekrarladığı yöntemlerini keşfedin. Böylelikle doğru hamleler ile rekabette öne çıkma fırsatı bulabilirsiniz.

Örneğin e-ticaret sektörüne giriyorsanız; Trendyol, Hepsiburada gibi büyük platformlardaki rakip mağazaların fiyatlarını, müşteri yorumlarını ve indirim stratejilerini analiz edebilirsiniz. Eğer bir hizmet sunuyorsanız, rakiplerin sosyal medya hesaplarını ve web sitelerindeki müşteri yorumlarını inceleyerek onların eksik olduğu noktalara odaklanabilirsiniz.

Tabii hangi sektörde olursa olsun, sıfırdan kendi işini kurmak hem zorlu hem de kafa karıştırıcı olabilir. Bu noktada başarılı markaları güncel olarak takip etmek, kampanyalarını anlamak ve özümsemek, pazarın ihtiyaçlarını araştırmak işinizin en can alıcı noktalarından biri olacaktır.

Kurduğunuz işi, dünyayı keşfeden bir bebek gibi düşünün. Bebekler nasıl ki her şeyi izleyip kopyalayarak deneyimliyor ve ona göre kendini keşfediyorsa, markanız da başarılı markaları inceleyip örnek alarak kendi yolunu bulmalıdır.

4. Sermayenizi Hazırlayın veya KOSGEB Desteği Alın

Sıfırdan iş kurmanın en büyük zorluklarından biri, sermaye ihtiyacıdır. Kuracağınız işin gerektirdiği bütçeyi ve gelecekte işinizi idame ettirebilecek finansal gücü nasıl sağlayacağınızı planlamış olmalısınız.

Ticaret, kazanç potansiyeli yüksek ama riskli bir iştir. Bu nedenle gelir/gider dengesini çok iyi gözetmelisiniz.

İş kurmak istiyorum ama sermayem yok diyorsanız da, KOSGEB projeleri ile yatırım teşviği alabilirsiniz. Bunun yanı sıra kadınlara iş kurma desteği veren kurumları da araştırabilirsiniz.

Üstelik evde e-ticaret işi kurmak isterseniz de e-ticaret vergi muafiyeti sayesinde birçok maliyeti minimize etmeniz mümkün olacaktır.

5. İşletme Adı Seçin ve Şirket Kuruluşunuzu Yapın

Şirket kurmak için öncelikle iyi bir marka adı seçmelisiniz. Şirketinizin veya markanızın adını belirlerken uzun vadeli düşünmeli ve akılda kalıcı tercihler yapmalısınız.

Marka ismi bulmak, markanızın kimliği ve stratejisi doğrultusunda olmalıdır. Akılda kalıcı, telaffuzu kolay ve kampanya yaparken etkileyici şekilde değerlendirilebilecek marka isimlerine odaklanmalısınız.

Marka ismine karar verdikten sonra şirket türünüzü belirleyerek şirket açılışınızı aynı gün içinde gerçekleştirebilirsiniz. Eğer tek başınıza iş kuruyorsanız düşük maliyetlerle şahıs şirketi açabilirsiniz.

İlginizi çekebilir: Marka İsmi Bulma

6. Resmi Web Sitesi ve Sosyal Medya Hesabı Açın

Şirketinizi kurdunuz, marka adınızı ve kimliğinizi belirlediniz. Şimdi markanızın kimliğine uygun resmi bir web sitesi açmak ve sosyal medya hesapları oluşturmak üzere planlama yapmalısınız.

Web sitenizin URL’inde, nişinizle alakalı bir anahtar kelime geçirmek hedef kitlenizi bulmanıza ve organik trafik kazanmanıza yardımcı olacaktır.

Örneğin www.bikutukombin.com : Google’ın markanızı hangi kategoride sıralayacağını belirlemesi için ipuçları veren başarılı bir URL’dir. “Kombin” ile ilgili yapılan aramalarda bu web sitesinin çıkma olasılığı daha yüksek olacaktır. (Tabii bunun dışında Google aramalarında iyi performans elde etmek için birçok farklı değişken var. )

İlginizi çekebilir: E-ticaret Stopaj Vergisi nedir?

7. Marka Bilinirliği için SEO ve İçerik Pazarlaması Yapın

Bir iş kurduğunuzda sadece ürün veya hizmetinizin kalitesi yetmez, aynı zamanda insanların sizi nasıl bulacağı da büyük bir fark yaratır. SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) ve içerik pazarlaması, potansiyel müşterilerin sizi keşfetmesini sağlayarak uzun vadede organik büyüme elde etmenize yardımcı olur.

SEO ve içerik pazarlamasının işinize katkıları neler olabilir?

  • Web sitenizi Google’da üst sıralara çıkarmak için anahtar kelime ve rakip analizi yapın.
  • Blog içerikleri oluşturarak hizmet verdiğiniz sektörde içerikler paylaşın.
  • Sosyal medya hesaplarınızın önizlemesini websitenize entegre edin. Video ve görsel içeriklerle kullanıcı deneyimini artırın. (Instagram Reels, YouTube videoları, infografikler vb.)
  • Backlink (Dış bağlantı) çalışmaları ile web sitenizin otoritesini artırın.
  • Google My Business gibi araçlar ile işletmenizi ulaşılabilir hale getirin.

Örnek: Eğer bir butik kahve dükkanı açıyorsanız, “En iyi kahve çekirdeği nasıl seçilir?” veya “Üçüncü dalga kahve nedir?” gibi SEO uyumlu içerikler üreterek Google’da daha fazla insana ulaşabilirsiniz.

SEO ve içerik pazarlaması, reklam maliyetlerinizi azaltmanızı ve potansiyel müşterilerinizle organik yollardan etkileşime geçmenizi sağlar. Bunun yanı sıra, marka bilinirliği oluşturmak ve sektörde güvenilir bir kaynak olmak için de önemlidir.

8. Ödeme Yöntemi Belirleyin

Web sitenizi de kurduğunuza göre sırada müşterilerinizden nasıl ödeme alacağınızı belirlemek var.

Shopier mağazası açmak gibi seçenekler ile herhangi bir ödeme entegrasyonu kurmanıza gerek yoktur. Fakat Shopier, başlangıç seviyesindeki bireysel satıcılara daha uygundur.

Ayrıca Trendyol gibi pazar yerlerinde veya Shopier gibi altyapılar ile alacağınız ödemelerde çok yüksek maliyetlere katlanmak zorunda kalırsınız.

Bunun yerine düşük komisyonlu, kurulumu kolay ve müşterilerinizi ödeme sayfasında kaybetmemek için ödeme alma başarısı yüksek bir sanal POS almanız çok daha maliyetsiz olacaktır.

%98.7 başarılı ödeme alma oranı, aynı gün entegrasyon, ücretsiz kurulum imkanı ve %0’dan başlayan komisyon oranları Vepara Sanal POS’ta.

Bugün başvurunu yap, yarın ödeme almaya başla!

9. Ürün/Hizmet Fiyatı Belirleyin

Kendi işini kurmak isteyenlere verilecek en önemli tavsiye, başlangıç için en verimli fiyatı belirlemeye özen göstermektir. Hangi işte olursa olsun, yeni bir iş kurduğunuzda herkesten 1 adım geride olursunuz.

Bir iş kurmayı yarış parkuru gibi düşünebilirsiniz. İşinizi kurmak, henüz başlangıç çizgisidir. Rakipleriniz ise çoktan yolda olduğu için önünüzdeler.

Fiyat belirlerken dikkat etmeniz gerekenler:

  • Onlardan ayrışmak için muadili bulunan ürünlerinizde, rakiplerle yarışabilecek fiyatlar belirleyin.
  • Niş ürünlere önem gösterin çünkü kar marjı daha yüksek olacaktır.
  • Ürün çeşitliliğinden ziyade talebin çok olduğu ürünlerde uygun fiyat sunun ve sürekli stok yenileyin.

İlginizi çekebilir: Niş Ürün Nedir Nasıl Bulunur

10. Etkili PR Kampanyaları Yapın

Sosyal medya kullanımının artması ile birlikte Instagram, Tiktok ve Whatsapp gibi kanalları işletmenize en uygun ve en verimli şekilde kullanmanızın önemi de arttı.

Instagram’da oluşturulan reklam kampanyaları yerine influencer marketing çalışmaları yapmak çok daha verimli bir yöntem haline geldi.

Tüketicilerin %90’ı, kullanıcı tarafından oluşturulan içeriklerin (UGC) alışveriş alışkanlıklarını önemli ölçüde belirlediğini ifade ediyor. Hatta tüketicilerin %61’i güvenilir influencer incelemelerini arkadaş ve aile tavsiyeleri kadar güvenilir bulduğunu ve satın alma kararlarında etkili olduğunu belirtmektedirler.

Etkili PR çalışması yapmak için başarılı markaları inceleyebilir, A/B testleri ile dijital pazarlama çalışmalarını düzenli olarak optimize edebilirsiniz.

11. Müşteri Geri Bildirimleri ile İşinizi Geliştirin

İnternette yaşanan dolandırıcılık vakaları nedeniyle insanlar online ödeme yapma konusunda çekingen davranabiliyorlar.

Yalnızca ödeme konusunda değil, ürünün anlatıldığı gibi olması, markanın çözüm odaklı davranması, ürün/hizmetin kalitesi ve diğer etkenler de müşterilerinizin size güven duymasını sağlamak adına önemli kriterlerdir.

Hem bu nedenle hem de işletmenizi geliştirmek için müşterilerinizden sürekli geri bildirim ve hizmet değerlendirmesi almaya özen göstermelisiniz. Çünkü insanlar markanıza sizin anlatımınızla değil başkalarının önerileri ile güvenilirler.

Ürün/hizmetlerinizin sonucunda müşterilerinizi değerlendirme yapmaya teşvik etmek, potansiyel müşterilerinizi ikna etme yönünde olumlu etkileyecektir.

12. Müşteri Sadakati ile Tekrarlayan Satışları Artırın

Sıfırdan iş kurmak isteyenler için başlangıçta müşteri kazanmak önemli olsa da, işletmenizin başarılı olmasını istiyorsanız tekrar eden müşterilere ve müşteri sadakat stratejilerine ağırlık vermelisiniz. Çünkü yeni müşteri kazanmanın maliyeti, mevcut müşteriyi elde tutmaktan çok daha fazladır.

Tam da bu nedenle satış yaptıktan sonra müşteriyle olan bağınızı korumak ve onu tekrar alışveriş yapmaya teşvik etmek için stratejiler geliştirmek maliyetleri düşürmenize yardımcı olur.

Müşteri sadakatini artırmanın yolları:

  • Sadakat programları oluşturun.
  • E-mail ve SMS pazarlaması ile müşterinin aklında kalın.
  • Kişiselleştirilmiş teklifler sunun. (Örn: “Sepetindeki ürüne özel indirim!”)
  • Müşteri geri bildirimlerini dikkate alarak ürün/ hizmetlerinizi geliştirin.

Bir e-ticaret firmasıysanız sadık müşterilerinize “Size özel indirimler” gibi teklifler sunarak onları tekrar alışveriş yapmaya teşvik ettiğiniz e-postalar gönderebilirsiniz.

Kendi İşimi Kurmak için Ne Kadar Sermaye Gerekir?

İş kurmak için gereken sermaye, iş modeline ve sektöre göre değişiklik göstermektedir. Küçük bir girişim için 10.000 TL – 100.000 TL arasında bir başlangıç sermayesi yeterli olabilirken, fiziksel mağaza açmak veya üretim yapmak gibi daha büyük ölçekli işler için 1 milyon TL ve üzeri yatırımlar gerekebilir.

Eğer yeterli sermayeniz yoksa KOSGEB destekleri, melek yatırımcılar ve banka kredileri gibi seçeneklerinden yararlanabilirsiniz.

İş Kurmak için Devlet Destekleri Var Mı?

Evet, Türkiye’de girişimcileri destekleyen birçok devlet teşviki ve kredi desteği bulunmaktadır. İş kurmak istediğiniz sektöre ve projenize göre başvuracağınız kurumlar değişiklik gösterebilir.

İş kurmak için sermaye desteği veren kurumlar:

  • KOSGEB Girişimcilik Destekleri: İş kurmak isteyen girişimciler için KOSGEB girişimcilik eğitimleri sonucunda hak edenlere hibe ve kredi desteği sunar.
  • TÜBİTAK ve Teknopark Destekleri: Teknoloji tabanlı girişimler için sermaye desteği sağlar.
  • Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu (TKDK): Tarım, hayvancılık ve kırsal kalkınma projeleri için teşvikler sunar.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Teşvikleri: Üretim, sanayi ve inovasyon projelerine özel destekler verir.

Devlet desteklerinden yararlanmak için girişimcilerin öncelikle iş planlarını hazırlayıp ilgili kurumlara başvurmaları gerekmektedir.